In de Lambertustsjerke van Menaam staat deze zomer tijdens Tsjerkepaad het Doe-orgel van Orgelkids. Een bouwpakket in een leskist, bedoeld om kinderen in de basisschoolleeftijd te laten ontdekken hoe een orgel werkt. Ook voor volwassenen is dat razend interessant!
Het leuke is dat de kinderen dit orgel zelf in elkaar kunnen zetten. Het wijst zich bijna vanzelf en instructiekaarten met foto’s helpen de kinderen eenvoudig op weg. Orgelbouwer Wim Janssen heeft perfect bedacht, hoe dit voor kinderen aantrekkelijk en leerzaam kan zijn. Zo moet je natuurlijk uitgedaagd worden om vragen te stellen over de techniek. En je moet er wel echt een liedje op kunnen spelen als het orgel in elkaar is gezet. Het Doe-orgel heeft dat allemaal. Daarom heet het een ‘doe’-orgel en geen ‘demonstratie’-orgel.


